Interview met Rick Keus van KONOT en TOF Onderwijs
De klant aan het woord
Welkom bij onze nieuwe rubriek, waarin wij bestaande en nieuwe klanten aan het woord laten. De aftrap is voor Rick Keus van KONOT en TOF Onderwijs. KONOT en TOF Onderwijs zijn zo ongeveer onze klant van het eerste uur, dus al meer dan 25 jaar. Daarom vinden wij het gepast en erg leuk om samen met hen deze rubriek te starten.
Voorstelrondje
“Mijn naam is Rick Keus, ik ben 46 jaar en ik ben stafmedewerker financiën & huisvesting bij Stichting KONOT en TOF Onderwijs. In 2004 kwam ik in dienst bij ObT als contactpersoon financiële administratie en ik ondersteunde Leo Rondhuis die destijds nog ambtelijk secretaris van KONOT was. Die rol heb ik overgenomen van Leo en in 2008 ben ik in dienst gekomen van KONOT waar ik met veel plezier werk. Ik heb van oorsprong een financiële achtergrond. De combinatie van het financiële plaatje kloppend maken in combinatie met de huisvesting, maakt mijn werk erg afwisselend; van onderhoud tot nieuwbouw, van facilitaire inkoop tot overleg met gemeenten. Daarnaast heb ik veel contact met externen en schooldirecteuren.
KONOT en TOF Onderwijs in ontwikkeling
De stafbureaus van KONOT en TOF Onderwijs zijn in januari 2022 bij elkaar gekomen en nu ondersteunen we beide schoolbesturen. Dit is nog volop in ontwikkeling en aan het groeien. De formalisering hiervan maakt ook dat we samen de ondersteuning op niveau kunnen houden in een tijd waarin we te maken hebben gehad met een krimp van leerlingaantallen. We zijn op dit moment één van de grootste onderwijs werkgevers in deze regio. Zo zit zo’n 80 tot 85% van alle leerlingen in Noordoost Twente op een KONOT of TOF-school, daar zijn we best trots op.
KONOT en TOF Onderwijs zijn goede werkgevers, schoolbesturen die voorop willen lopen in de onderwijsbranche met alle ontwikkelingen. We zijn continu bezig met nieuwe ontwikkelingen. Zo is ‘The leader in me’ (hoe 7 gewoonten zorgen voor (persoonlijk) leiderschap bij leerlingen) van de auteur Stephen Covey voor ons een belangrijk gedachtengoed. Dit heeft onze organisatie een enorme boost gegeven. KONOT kent een aantal ‘The leader in me-scholen’, op een aantal andere van onze scholen zien we deze “gewoonten” ook terugkomen. Wat hier ook weer mooi op aansluit, zijn onze activiteiten op het gebied van talentontwikkeling van de leerlingen en het personeel.
Blijven leren middels de eigen academie
KONOT en TOF Onderwijs hebben haar eigen academie voor medewerkers. Het grootste deel van het schooljaar worden er twee tot drie keer per week gratis workshops en leergangen aangeboden waar leerkrachten zich voor in kunnen schrijven. Dit is erg populair. Zodra de inschrijving voor de workshops en leergangen start, stromen de aanmeldingen binnen. De kwaliteit van de workshops is hoog en deze worden heel goed gewaardeerd door onze medewerkers. Het resultaat van elkaar ontmoeten, is minstens zo belangrijk als de inhoudelijke (kennis)overdracht. Het draagt bij aan het gevoel van verbinding en daar hechten wij veel waarde aan.
De laatste jaren vlakt de krimp van het aantal leerlingen af. We hebben wel te maken met natuurlijk verloop door bijvoorbeeld pensioen. Voor ons is het belangrijk dat we voldoende goed personeel aan ons binden. De Academie helpt ons daar intern zeker bij, maar ook het project ‘Opleiden in de school’ waar we actief in zijn samen met Saxion. Hierdoor krijgen wij stagiaires.
Prettige samenwerking met ObT
ObT ontzorgt ons op verschillende vlakken: financiële administratie, personeels- en salarisadministratie, maar ook met vervanging van personeel. Wat ik vooral heel prettig vind, zijn de korte lijntjes met ObT. Dit maakt ObT een betrouwbare partner. Daarnaast vind ik het ook fijn dat ObT altijd bereid is om mee te denken en mee te werken als het gaat om vragen die niet direct in het dienstenpakket zijn opgenomen. Uurtje factuurtje is iets dat ik niet ken bij ObT.
De samenwerking met ObT is laagdrempelig en er is veel kennis van zaken. ObT volgt de actuele ontwikkelingen in de onderwijsbranche op de voet en dat schept vertrouwen. Ik heb periodiek overleg met ObT en daarin is alle ruimte om te bespreken wat nodig is. Daar ben ik ook blij mee. ObT is ook proactief, denk bijvoorbeeld aan de regeling die is ontstaan na Covid-19 ‘Extra hulp voor de klas’ (red. subsidieregeling Regionale aanpak personeelstekort (RAP) onderwijs 2020, 2021, 2022) wat ObT heeft gecoördineerd voor de aangesloten schoolbesturen. We worden op vele vlakken ontzorgd en daardoor wordt ons veel werk uit handen genomen. Ik kan andere schoolbesturen, die nog geen gebruik maken van een administratiekantoor, ObT absoluut aanraden.”
Rick, hartelijk dank voor jouw verhaal en jullie vertrouwen in ons.